Material

Här kan du ladda ner material vi har producerat. Här hittar du också remisser och remissvar. Hitta kategorierna i vänsterspalten.

Känd och erkänd, kortversion.pdf

Känd och erkänd, hela rapporten.pdf

Handikappförbundens idéprogram 2013

Jodå. Tillgänglighet lönar sig (vi har räknat på det)

Sverige saknar en diskrimineringslag som omfattar tillgänglighet. Några få remissinstanser och en konsultrapport från Statskontoret säger att det kostar för mycket. Funktionshindersrörelsen genom Handikappförbunden och Lika Unika har låtit f.d. chefsekonomen på LO räkna på det. Vår rapport visar på en helt annan verklighet.

Jodå Tillgänglighet lönar sig som pdf

Jodå Tillgänglighet lönar sig i word

Jodå tillgänglighet länar sig, LättLäst

Jodå Tillgänglighet lönar sig i mp3

Ladda ned fil som sparas på cd och öppnas i Daisy-läsare
(Gratis Daisyläsare finns att ladda ned)

Dörrarna stängs innan alla har fått plats

En faktaspäckad rapport skriven av Dan Andersson LO:s tidigare chefsekonom som bland annat visar att tillgängligheten i Sverige går tillbaka och pekar på vilka vinster samhället går miste om.

Dörrarna stängs innan alla har fått plats.pdf

En socialförsäkring för alla

På uppdrag av den parlamentariska socialförsäkringsutredningen har Handikappförbuden skrivit rapporten En socialförsäkring för alla - Handikappförbundens förslag till en hållbar socialförsäkring.

Rapporten publicerades den 2 december 2011.

Ladda ner rapporten som pdf.

Svenska funktionshindersrörelsens alternativrapport 2011

Sammanfattningsvis säger rapporten att det återstår mycket att göra innan människor med funktionsnedsättningar får lika tillgång till sina mänskliga rättigheter som människor utan funktionsnedsättning.

Svenska funktionshindersrörelsens Alternativrapport 2011.pdf